كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Thursday, December 10, 2009

KE MANA HALA TUJU UMAT ISLAM MALAYSIA?

Sebagai seorang pendidik dan juga berpeluang berperanan sebagai pendakwah ...saya selalu berhadapan dengan permasalahan berkaitan umat ISLAM Melayu Malaysia amnya, atau lebih khusus lagi Perak Darul Ridzuan.

Jika remaja Melayu dilanda masalah AKHLAK dan IMAN yang kronik..masalah pergaulan bebasnya, melawan orang tua baik ibu bapa mahupun orang lain..masalah pengaruh bahan lucah terutamanya dari internet dan media massa arus perdana.  Bergaduh sesama rakan sebaya atau yang lebih tua dari mereka menjadi lumrah dan enteng..berbohong juga dengan beraninya..jika berbuat sesuatu kesalahan atau maksiat dan tertangkap..bukannya malu dan menyesal tetapi keras hati dan bermatian menegakkan benang basah..

SUDAH RAMAI PELAJAR SEKOLAH YANG MENGANDUNG & MELAHIRKAN ANAK LUAR NIKAH...YA ALLAH!! JIKA YANG SELALU MELAYARI INTERNET PULA..BANYAK MELAYARI BAHAN-BAHAN LUCAH @ GAMES & MUZIK-MUZIK YANG DIAGUNG-AGUNGKAN..LIHAT SAJALAH MY SPACE REMAJA..APA ISINYA!!!

Masalah JAHIL DALAM AGAMA di kalangan golongan dewasa pula berada di tahap yang membimbangkan..Ramai KAUM BAPA & IBU yang TIDAK MEMPUNYAI PENGETAHUAN ASAS FARDHU AIN APATAH LAGI DARI SUDUT AQIDAH DAN ISLAM YANG SYUMULNYA..KERUNTUHAN RUMAHTANGGA BERADA DI TAHAP YANG MEMBIMBANGKAN...RAMAI SUAMI YANG TIDAK MENUNAIKAN AMANAH MENDIDIK ISTERI DAN ANAK-ANAK..MEMUKUL ISTERI PERKARA LAZIM SEHINGGA BERTAHUN-TAHUN SI ISTERI MENDERITA MENAHAN SABAR @ kerana tidak mahu memanjangkan masalah rumahtangga @ sememangnya TIDAK TAHU HAK SEBAGAI SEORANG ISTERI.

Bayangkan ada di kalangan suami yang ganas memukul isteri ini boleh mengugut samada untuk tidak akan menceraikan isterinya...memukul dengan seterika malah ada suami mengugut DAN meminum cecair peluntur (kloroks) agar si isteri tidak meninggalkannya...MENGAPA BEGITI MENYEDIHKAN SEKALI KEADAAN UMAT ISLAM KINI???

WAHAI PARA PEMIMPIN , JANGAN HANYA SERONOK DENGAN PROJEK PEMBANGUNAN, PEMBANGUNAN & PEMBANGUNAN. PROGRAM BERSAMA RAKYAT BANYAK MELALAIKAN DAN MEMBIARKAN RAKYAT BERTERUSAN DALAM KEJAHILAN...INGATLAH KITA SEMUA AKAN DITANYA APAKAH YANG TELAH KITA LAKUKAN DI DUNIA INI?

WAHAI PARA RAKYAT JELATA, PILIHLAH PEMIMPIN YANG BENAR-BENAR MENEGAKKAN SYARIAT ALLAH..AGAR ISLAM TERTEGAK DAN RAKYAT SELAMAT DUNIA & AKHIRAT..JIKA IMAM SOLAT PUN PERLU DIPILIH YANG BENAR-BENAR LAYAK & CUKUP SYARATNYA,  APATAH LAGI PEMIMPIN NEGERI & NEGARA YANG MEMBAWA KE MANA HALA TUJU RAKYATNYA BUKAN DI SUDUT PEMBANGUNAN MATERIAL SEMATA-MATA TETAPI YANG LEBIH JAUH DAN KEKAL IALAH PEMBANGUNAN AKHIRAT..

No comments:

Post a Comment