كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Friday, May 22, 2009

REMPIT LAH...


Amat menghairankan apabila masalah rempit misalnya tidak mampu diselesaikan oleh polis (kerajaan) sedangkan kesungguhan dan komitmen polis (kerajaan) semasa perhimpunan aman rakyat dan juga semasa pilihanraya kecil mutakhir ini tiada siapa pertikaikan kehebatannya. Jutaan ringgit boleh dibelanjakan (sayangnya duit rakyat terhabis..), di PRK Kuala Terengganu misalnya jutaan ringgit dihabiskan untuk mengerah polis mengawal orang ramai sepanjang kempen pilihanraya kecil. Tetapi mengapa masalah yang memalukan negara ini tidak mampu diselesaikan. Sudah terlalu lama kita mendengar masalah2 sosial termasuklah merempit berleluasa , apakah sebagai kerajaan yang mempunyai segala kekuatan dan kuasa tidak mampu menyelesaikan masalah rempit ini.

Berapa ramai lagikah 'rempits' yang hendak kita lahirkan lagi...berapa ramai lagi yang akan mati sia-sia dan secara ngeri sekali..berapa ramai lagi ibu bapa harus menangis kerana tidak redha dengan perbuatan anaknya...

Masalah yang ditimbulkan oleh mat rempit diketahui umum bukan sahaja membahayakan diri dan orang lain di jalan raya malah mereka berani mencedera dan membunuh, dan ada yang terlibat berpeleseran di perkarangan kelab - kelab malam dalam keadaan mabuk di tengah ibu kota .

KEPADA PARA 'PEREMPIT' DAN YANG SEANGKATAN DENGANNYA,insaflah,kita diciptakan bukanlah hanya untuk berseronok-seronok sahaja..ingatlah maut pasti datang...dan kehidupan di alam akhirat itulah yang kekal abadi..sebenarnya memang ada gambar2 kemalangan melibatkan mat motor ni tapi tak sanggup nak upload..ngeri sangat...dah tak macam orang..kepala terputus terus,,,badan hancur putus dua,,kaki putus dan lain-lain...


JANGAN SAMPAI ANDA DIBENCI OLEH ORANG RAMAI APATAH LAGI KEDUA IBU BAPA ANDA...

sekadar renungan...sketsa ini boleh dijadikan iktibar..

Pada suatu hari, seorang mat rempit yang aktif dalam perlumbaan haram telah mendapat habuannya. Kemalangan itu begitu ngeri hingga sebatang besi telah tercucuk di kepalanya. Menurut doktor, jika besi itu tidak mengenai otak, pelajar itu mempunyai harapan untuk diselamatkan.

Mendengar penjelasan doktor itu, bapa berkenaan berkata: “Dia akan selamat kerana
besi itu pasti tidak dapat mengenai otaknya.”

Doktor yang kagum dengan keyakinan si bapa ini terus bertanya: “Bagaimana pak cik boleh begitu yakin, hingga perkataan isya ‘ Allah pun pak cik tak sebut?”.

Sampuk si bapa, “Masakan besi itu boleh mengenai otaknya kerana dia memang TAK ADA OTAK, kalau dia ada otak, tentu dia tak buat kerja gila lagi merbahaya ini, buat abis duit aku jer anto belajor!”.



Perbanyakkanlah dan ikhlaskanlah berdoa dan solat..

Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka [1], bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

( Al Fatihah 6 – 7 )

No comments:

Post a Comment