كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Sunday, May 31, 2009

THINGS TO PONDER

Apabila datang seruan jihad , kita sering memberikan alasan dan alasan memang sentiasa ada...
sibuk?tak sihat? anak tak sihat? balik kampung? dan lain-lain...tapi kita sentiasa ada masa untuk ke pusat membeli-belah apatah lagi kalau ada 'sale', nak ke majlis pengajian susah ada anak kecil tetapi kita sentiasa boleh ke shopping complex bersama-sama dengan anak-anak kecil kita.

Panggilan kerja, kita boleh beri komitmen, tetapi panggilan jamaah kita beralasan. Manusia berduyun-duyun memenuhi Program Sure Heboh, sanggup walaupun hujan atau berpanas...tetapi untuk jihad fisabillah??? anda sendiri yang paling tahu jawapannya.

Syarat Kemenangan :

Kita mesti mengambil sunnatullah dalam perjuangan suci ini dengan kita

- gigih berjuang ,
- ikhtiar melepasi segala cabaran ,
- ikhlas dan istiqamah dalam mengenderai perjuangan ,
- tabah mendepani ujian serta halangan dan
- berkorban apa jua sebagai taruhan buat perjuangan mulia ini .

إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ


Jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka (tercedera), maka sesungguhnya kaum (musyrik yang mencerobohi kamu) itu telah (tercedera juga dan) mendapat luka yang sama (dalam peperangan Badar).

Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.”

Surah Ali Imran : Ayat 140




No comments:

Post a Comment