Create your own banner at mybannermaker.com!
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Thursday, October 8, 2009

SIS SEMAKIN LANTANG MENENTANG ISLAM...NAMUN TIADA TINDAKAN DIKENAKAN

ALHAMDULILLAH..SIS GAGAL DI DALAM PERMOHONAN SEMAKAN KES KARTIKA. NAMPAKNYA SIS DAN SEKUTUNYA TIDAK PERNAH BERPUTUS ASA UNTUK MENCEGAH TERTEGAKNYA HUKUM-HUKUM ISLAM.  YANG HAIRANNYA BENCI SANGAT MEREKA INI KEPADA APA-APA YANG BERKAITAN DENGAN ISLAM...ATE..(KATE ORANG PERAK).. DAH KALAU BENCI SANGAT KEPADA ISLAM KENAPA MASIH BERPEGANG KEPADA AQIDAH ISLAM...CARILAH ATAU ANUTI AGAMA YANG KAMU TAK BENCI DAN SEMPURNA MENURUT PANDANGANMU??? APE LAGI..

YA ALLAH, KAU BERIKANLAH KEJAYAAN KEPADA GOLONGAN YANG MEMPERJUANGKAN AGAMAMU DI MUKA BUMI INI.

YA ALLAH, ENGKAU HANCURKANLAH RANCANGAN JAHAT MEREKA YANG INGIN MENGHAPUSKAN DAN MENGHANCURKAN AGAMAMU.




Permohonan Semakan SIS terhadap Kes Kartika Tidak Diterima oleh Pendaftar Mahkamah Syariah Kuantan



Permohonan Semakan SIS terhadap Kes Kartika
Tidak Diterima oleh Pendaftar Mahkamah Syariah Kuantan

  
Seseorang tidak mempunyai hak untuk menapis permohonan

3 October 2009

Sisters in Islam (SIS) mendapat satu kejutan apabila permohonan semakannya terhadap kes Kartika Sari Dewi Shukarno ditolak oleh Pembantu Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan semalam.


Peguam SIS di Pahang amat terperanjat apabila Pembantu Pendaftar memulangkan kesemua dokuman yang difailkan, bersama-sama yuran mahkamah berbayar, pada 18 September 2009.

Tindakan yang tidak pernah berlaku dahulu oleh pejabat Pendaftar tersebut adalah satu pencabulan proses mahkamah yang jelas kerana semua permohonan yang difail dan dibayar sepenuhnya hendaklah diterima dan didengar. Pendaftar atau mana-mana pegawai mahkamah tidak berhak untuk menapis sebarang permohonan. Tugas mahkamah adalah untuk menerima permohonan dan terpulang kepada badan kehakiman untuk mendengar semua kes. Permohonan yang tidak diterima pada peringkat pemfailan sama seperti menafikan hak sesuatu pihak untuk didengar, dan dalam kes ini, menafikan SIS hak untuk didengar. 

Sistem menapis permohanan tidak ada tempat di dalam sebuah sistem kehakiman yang adil dan bebas. Tindakan tidak menentu ini menyebabkan sistem kehakiman Syariah mendapat nama buruk.

Permohonan semakan yang difailkan oleh SIS di Mahkamah Tinggi Syariah di Kuantan, beserta dengan permohonan untuk perintah penggantungan hukuman sebat ke atas Kartika. SIS menegaskan bahawa ia bertindak dalam konteks kepentingan umum bagi menyelesaikan kontroversi dan mendapatkan kejelasan tentang kesahan keseluruhan proses mahkamah.

 

SIS dan ahli Kumpulan Tindakan Bersama untuk Persamaan Jantina (JAG) yang lain juga telah mengadakan satu sidang media pada 30 September untuk menyatakan rasa bimbang mereka apabila pihak media melaporkan bahawa Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Pahang telah menyemak semakan yang difailkan oleh dirinya sendiri sebelum ini. Media telah melaporkan bahawa semakan tersebut telah didengar di dalam satu mesyuarat jabatan di antara Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) dan Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Pahang pada 28 September dan kemudiannya, dilaporkan bahawa hukuman sebab ke atas Kartika akan diteruskan. Seksyen 168 Enakmen Tatacara Syariah Jenayah 2002 menyatakan bahawa hanya Mahkamah Rayuan Syariah mempunyai kuasa untuk menyemak keputusan sesebuah Mahkamah Tinggi Syariah, dan bukannya satu mesyuarat jabatan.

Dr Hamidah Marican
Pengarah Eksekutif
Sisters in Islam
 
P/S:  SAYA TERINGAT UCAPAN SEORANG PENSYARAH SAYA SEMASA DI PENGAJIAN DAHULU MENYEBUT SIS INI SEBAGAI SISTERS ANTI ISLAM...MEMANG BERTEPATAN PUN..

No comments:

Post a Comment