كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Saturday, July 18, 2009

CABARAN DALAM MENGHADAPI PILIHANRAYA SERTA RENUNGAN UNTUK PARA MUSLIMAT DAN MUSLIMIN

Manek Urai telah membentangkan kepada kita seribu satu pengajaran . Telah terbukti yang berkuasa memberikan kemenangan adalah Allah dan Dia jualah yang berkuasa menarik balik kemenangan jika dikehendaki.

PRK DUN Manek Urai menyaksikan betapa manusia yang menghadapi kesusahan hidup diuji dengan kebendaan yang sudah pasti sangat-sangat berharga di kala keperitan dan kesempitan hidup begitu menekan. Jika ada ahli PAS yang tewas kepada ujian kebendaan ini ...maka sudah barang tentulah kita mesti bermuhasabah dan merenung MENGAPA PERKARA INI BOLEH TERJADI? ...DAN BAGAIMANA MENGELAK PERKARA INI DARIPADA BERULANG.

Mungkin mudah kita menuding dan menyalahkan kerana tidak istiqamah dalam perjuangan...tetapi bagi insan yang mengalami keperitan hidup dan terdesak...merasakan siksanya ketika nak makan tak ade duit....bagi kita yang tidak pernah keputusan duit dan cukup bulan dapat gaji apatah lagi kalau berlebihan dan mewah...mungkin susah memahami situasi mereka...oleh itu jamaah mesti mengambil tahu dan mengambil berat kesusahan hidup masyarakat di sekeliling kita...setiap kita yang mempunyai maklumat..sampaikanlah kepada ajk Cawangan atau Kawasan...berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

Jika mengharapkan AJK Dewan sahaja sudah pasti tidak mampu dilaksanakan semuanya....WAHAI MUSLIMAT GOPENG , TURUNLAH BERJUANG BERSAMA-SAMA...HULURKAN TENAGA DAN WANG RINGGIT UNTUK PERJUANGAN LILLAHI TAALA....WAHAI PARA MUSLIMIN DAN PARA SUAMI, IZINKANLAH ANAK DAN ISTERIMU UNTUK SAMA BERJUANG...PUJUKLAH MEREKA DAN BERMUNAJATLAH SEMOGA MEREKA INGIN DAN BERCITA-CITA SERTA TURUT SAMA DALAM PERJUANGAN JAMAAH ISLAM YANG TERCINTA....JIKA KE PASARAYA DAN PASAR MALAM SERTA TEMPAT PERANGINAN KITA BOLEH BAWA ANAK DAN ISTERI KENAPA UNTUK PROGRAM DAN KERJA JAMAAH SUSAH SEKALI....


Imam Hasan al-Banna menyatakan di dalam Risalahnya : Ia adalah kewajipan yang berterusan sehingga hari kiamat seperti maksud hadith Rasulullah saw ”Barangsiapa yang mati sedangkan dia tidak berperang (fisabilillah) atau tiada niat untuk berperang fisabilillah maka matinya adalah (seperti) mati jahiliyah”. Adapun martabat yang paling rendah ialah (jihad melalui) engkar dengan hati , manakala yang paling tinggi ialah berperang fisabilillah.”

”Di antara cara berjihad ialah melalui jihad lisan (nasihat), jihad melalui pena dan tangan (kuasa). Begitu juga dengan berkata benar terhadap pemerintah yang zalim.
Sesungguhnya dakwah tidak akan hidup tanpa jihad.”


” Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.”

(29:69)


” Tidaklah sama keadaan orang-orang yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang yang beriman - selain daripada orang-orang yang ada keuzuran - dengan orang-orang yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) dengan kelebihan satu darjat. Dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang yang berjuang atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) dengan pahala yang amat besar;”

(4:95)
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga.”

WASSALAM.
(9: 111)

No comments:

Post a Comment