كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Wednesday, July 8, 2009

PPSMI AKHIRNYA SETUJU UNTUK DIHAPUSKAN???

RAKYAT DIDAHULUKAN!!!!Itulah slogan yang dicanang-canangkan oleh kerajaan kerana bertindak untuk menghapuskan PPSMI pada 2012.

Namun saya hairan la jugak (ramai yg lain pun hairan) ..kenapa nak tunggu 2012..kalau pilihanra ya umum ke 13 sebelum tarikh itu dan ditakdirkan PAKATAN RAKYAT memerintah...sememangnya PPSMI ni dihapuskan..kerana itu sememangnya diperjuangkan oleh PAS dan banyak lagi NGOs serta para ilmuwan pencinta bahasa.

Pelik...masa nak tukar dari Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris..senang je deme buat...buku teks kena buat baru...kursus ETeMs sana kursus sini...dan sebagainya...tergagap cikgu yg dah berpengalaman dan pakar dalam bidang sains ni nak mengajar dalam bahasa Inggeris...tapi bila nak kembali ke bahasa ibunda..kenapa ambil masa 3 tahun???

Sekarang ni barulah keluar statistik 'kegagalan' PPSMI....selama ni tak berani tunjuk dan menteri-menteri pun bercakap seolah-olah mereka ni pejuang rakyat dan pejuang bahasa...ish..ish...'confuse', 'confuse'......

Anak-anak yang di tingkatan 2...seronok la sikit...ya lah mana nak mentelaah konsep sains tu lagi nak faham bahasa Inggeris lagi...akhirnya yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran...

Semoga selepas ini semangat dan minat anak-anak Melayu terhadap Sains & Matematik akan kembali subur dan berkembang maju...TAKBIR.

BAHASA JIWA BANGSA.

No comments:

Post a Comment