كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Saturday, June 20, 2009

EL NINO MELAMPAU ATAU MANUSIA YG MELAMPAU...

Dunia dan tidak ketinggalan negara kita yg kecik ni kini dilanda el Nino (deme le kate...) iaitu keadaan kepanasan melampau...Katanya sampai bulan 9. Memang tak heran la...dah manusianya pun perangai melampau-lampau....tidak mahu beriman kpd Allah...ada yg sesat melampau...yg orang Islamnya pulak menjadi tali barut golongan kuffar..berani menentang hukum Allah dan mengatakan tak adil sana...tak bagus sini..kena buat undang2 baru..(ikut kepala otak deme je), pas tu yg murtad dibiarkan saja...jenayah di Malaysia ni tok sah kata lah punyalah hebatnya..

Di negara One Malaysia ni (dulu Islam Hadhari)..penjenayah lagi selamat dan makmur...apa tidaknya deme buat jenayah, susah je nak kena tangkap, tapi org baik (yg nak menuntut keadilan dan hak) terus je kena tangkap...

Jenayah di kawasan rumah saya sendiri..tak terkira banyaknya...saya sendiri pun dah 4 kali menjadi MANGSA penyangak yg berleluasa..sekali laptop kena curi!!!! (tension betui !), pas tu sikal buruk anak pulak lesap...pas tu rumah kena pecah masuk..(abis la duit simpanan kami anak beranak..) dan yg terkini sikal baru anak lak kena curi..kesian dia..kesian saya...geramnya Allah saja yg tahu...patutlah hukum mencuri ni berat..sampai kena potong tangan..

Hari yg sama jugak..sikal anak murid di asrama pun hilang...dalam banyak2 basikal di asrama tu penyangak tu pilih sikal yg tercantik dan baru je..ayah dia usaha la hantar basikal dari Tanjung Malim utk anaknya guna ke sekolah...senang2 je deme rampas..

Kisah budak asrama ni..lagi banyak kali kejadiannya..macam2 sampai ada ketika masa deme di dalam bilik dan ada yg di bilik air...terus je pencuri masuk curi duit yuran bebudak tu nak bayar ke sekolah..banyak juga la hilang..ada sekali tu budak STAM sorang ni tengah bercakap di talian (handset) ngan ayahnya (sembang di luar rumah/asrama..) terus dtg penyangak dengan pisau diacu dan merampas handset budak ni...cedera abis tangannya (walaupun dia ada ilmu silat...tapi tak dan nak bersilat..)

Kawan sekolah suami pulak..semalam ambil cuti khas..sebab sehari sebelum tu (siang2 hari...masa gi kerja) rumah dia (di Meru Heights) dimasuki pencuri (masuk kot bumbung rumah)..dia tinggalkan rumah sekejap je.. ke rumah kakaknya (juga di Meru)..habis kehilangan harta bernilai RM12,000 (duit,camcorder dan barang kemas). 2 bulan sebelum tu rumah dimasuki juga (hilang laptop).


Inilah negaraku...Malaysia..boleh ke rakyat saman kerajaan kerana gagal menjaga keselamatan rakyatnya...marah memang le teman marah pada kerajaan ni..iya lah..dah hukum Alllah tak dilaksanakan..macam mana nak datang berkat..kalau di Arab Saudi tu peniaganya bila masuk waktu solat terus je tinggal segala harta perniagaan dan duit ringgit (riyal la..) pegi solat..selamat je..tak hilang..tapi di Malaysia..pengalaman saya sendiri...saya sentiasa takut walaupun berada di dalam rumah sendiri..


Oleh itu sebenarnya bukan cuaca yang perlu dirisaukan tapi iman dan akhlak manusia yang melampau..



No comments:

Post a Comment