Create your own banner at mybannermaker.com!
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). (Surah Ali `Imran: 110)

Sunday, June 28, 2009

Kasihan orang Melayu di Malaysia

Biasiswa Nasional

PUTRAJAYA 27 Jun – Kerajaan akan mewujudkan satu kategori khas biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dikenali Biasiswa Nasional yang kelayakannya 100 peratus berdasarkan merit mulai tahun depan.

Mengumumkan perkara itu malam ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kajian semula pengagihan biasiswa JPA itu menetapkan hanya pelajar yang meraih keputusan peperiksaan terbaik sahaja akan memperoleh biasiswa tersebut tanpa mengira kaum dan agama.

‘‘Kerajaan akan umumkan tahun depan (dan bukannya tahun ini), lebih-lebih lagi kerana Tan Sri Muhyiddin Yassin (Timbalan Perdana Menteri) baru sahaja mengumumkan had subjek yang perlu diambil dalam Sijil Pelajaran Malaysia (10 subjek).

‘‘Jadi, siapa yang dapat biasiswa ini nanti adalah pelajar terbaik di antara yang terbaik. Inilah hasrat kerajaan yang mana rakyat didahulukan, kita mesti mengambil kira pertimbangan rakyat (seluruhnya),” katanya.

Najib berkata demikian ketika berucap pada majlis makan malam meraikan pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri keenam anjuran MCA dan pertubuhan-pertubuhan komuniti Cina di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini malam ini.


~ selama ini pelajar Melayu banyak yang ketinggalan..apatah lagi anak-anak dari keluarga berpendapat rendah...yang tidak mendapat peluang dan kemudahan seperti anak-anak golongan sederhana dan mewah apatah lagi kaum Cina dan India yang berlumba-lumba belajar, tusyen dan sebagainya.


Kasihan sungguh anak-anak Melayu yang bukannya tidak pandai tetapi kerana kesempitan hidup dan peluang / kemudahan yang terhad ditambah lagi dengan keadaan rumah yang kecil dan sempit...ibu bapa sibuk mencari nafkah...pendidikan terabai....apakah mereka ini akan terus merempat di negara sendiri.


Lihatlah taman-taman perumahan yang tumbuh bak cendawan selepas hujan..rumah-rumah mewah dan mahal dimiliki oleh kaum apa??

Sekarang ini Biasiswa Nasional 100 peratus berdasarkan merit..sudah pasti peluang untuk anak-anak Melayu boleh difikirkan sendiri....


Sememangnya ramai yang akan berhujah...ohhh orang Melayu mesti berdaya bersaing, menyahut cabaran.....dan jangan hanya nak dimanjakan dan sebagainya....(berbagai gelaran diberikan ...antaranya bangsa subsidi)...tetapi hakikatnya jika anak-anak Melayu / Islam tidak dibela maka tidak mustahil di masa akan datang..Melayu hanya menjadi bangsa yang rosak (sebab disogokkan dengan hiburan melampau dan asyik bermaksiat)..merempat di negara sendiri, terpaksa bertuankan bangsa lain...tanah dan hartanah dimiliki bangsa asing dan sebagainya.


Saya hanyalah seorang rakyat biasa.bukan pemikir ulung atau ahli akademik bertaraf professor...tetapi sekadar menganalisa dan merenung masa depan umat Islam di Malaysia ini...masa depan anak-anak kita..


Hanya Islam sahajalah yang dapat memberikan keadilan dan menjamin kesejahteraan..itulah yang diperjuangkan oleh PAS dan Pakatan Rakyat. Islam tidak menafikan hak bukan Islam tetapi dalam masa yang sama HAK orang Islam sendiri tidak diabaikan dan dinafikan...BN (Najib) seperti cuba menggula-gulakan kaum bukan Melayu dengan berbagai kemudahan setelah melihat sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat.


Hanya Allah sahajalah tempat meminta dan bergantung..wallahualam.


1 comment: